Hoppa till huvudinnehåll
Detta är en undersida till Film Stockholm. Tillbaka till Film Stockholm
Diarienummer
AKTNR 322-673

VINNARE 2014

STOCKMOTION-PRISET:

Här tävlar nominerade filmer från kategorierna 27+, tungvikt och mellanvikt. Priset består av teknikstöd till ett värde av 50 000 kr från Europa Sound & Vision, teknikstöd till ett värde av 30 000 kr från Ljud & Bildmedia och en årsprenumeration på Adobe Creative Cloud.

EUROPA SOUND & VISION-PRISET:

Nominerade till STOCKmotion-priset tävlar också om teknikstöd till ett värde av 50 000 kr från Europa Sound & Vision. Priset går till den filmare som på bästa sätt använt foto och ljud i sitt filmskapande.

Jury: Ahang Bashi, Göran du Rées, Helen Ahlsson, Mattias Bergkvist och Tomas Gunnarsson.

Bästa film: GRYNING av Elin Övergaard. 
Motivering: Filmen skapar en härligt besvärande lust att göra kortfilm. En väl vald plats, magiskt ljus, en regissör med blick för sinnlighet och skådespeleri. Två bra skådespelare och ett följsamt filmfoto, tankarna går direkt till Bo Widerbergs debutfilm ”Barnvagnen”.

Europa Sound & Vision-priset: Emma Thorsander för EMBRYO.
Motivering: Konstnärlig kreativ knockout! Både röster & bilder stannar länge i våra ögon och öron. Vi älskar den perfekta balansen mellan helhet och variation i manér. Ett fulländat verk långt ifrån ett Embryo!

Bästa manus: Elin Övergaard för GRYNING.

Bästa klipp: Moa Junström för STADEN OCH JAG.
Motivering: Grym känsla med perfekt tajming mellan en mycket personlig text och ett otroligt starkt bildmaterial. Ömsint och ärligskildring av en uppväxt som säger mycket om både dåtid och vår nutid. Vi vill bara ha mera från upphovspersonen!

Bästa originalmusik: Maja Josefsson för SVARTA ÄNKA.
Motivering: En kongenial filmmusik som med sin skörhet vidgar känslorna och skapar djup i bilderna i denna stilistiskt skära dansfilm.

Bästa skådespelarinsats: Siham Shurafa för ATT ÖVERGE ÄR ATT ÄLSKA. 
Motivering: Vibrerande närvaro in i minsta närbild där vi inte kan förutse vad som komma skall. Totalt trovärdig spelstil i en komplicerad roll öppnar våra hjärtan för huvudrollen. Vi hoppas få se mycket mer utav denna skådespelerska.

 

PUBLIKENS PRIS – SPONSRAD AV TELIA

Filmaren som vinner Publikens Pris vinner en iPhone 6, 16 GB i guld, med refillkort med 1 års fri surf. 

Vinnare: AGNES av Anja Lind.

 

27 +

Jury: Erik Hemmendorff, Frida Wendel och Ninja Thyberg.

Här tävlar filmare äldre än 26 år. Priset består av 10 000 kr i kontanter från Filmregion Stockholm-Mälardalen och redigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements.

Bästa film: SKÄRVOR av Erik Lindeberg.
Motivering: Med ett personligt uttryck och stor skicklighet genereras ett filmiskt berättande med organisk framväxt. Till sista bildrutan har filmen en nerv som suggererar, framkallar obehag och håller tittaren i ett starkt grepp. Närhet och distans ryms i samma universum. Vi är väldigt nyfikna på vad denna filmskapare ska hitta på här näst.

Bästa foto: Robin Eriksson för SKÄRVOR.
Motivering: Med ett fint handkameraarbete som vågar gå nära och utan att ta plats skapas rörelse och en känsla av flow. Fotografen har ett omkonstruerat förhållningssätt till det som ska gestaltas och skapar bilder som etsar sig fast på näthinnan. Det skaver och svider.

Bästa manus: Marioan Hosseini för PROPOSITION. 
Motivering: Olika världar ur vår samtid förs samman och öppnar upp för nya perspektiv och bilder. Här berättas en historia vi inte sett förut. Historien är högst angelägen och med oväntade vändningar tvingas tittaren möta sina fördomar.

Bästa klipp: Patrik Forsell för SKÄRVOR. 
Motivering: Energiskt, rytmiskt och intuitivt lägger klipparen bilderna mot varandra och skapar dynamik. Här får varje skeende ta sin tid och med minimal dialog växer en historia fram som både fascinerar, skapar olust och spänning

Bästa ljud: Olle Sjöström för TOLV.
Motivering: Här får ljudbilden ta plats och hantverket lyfter från ljudsynkronisering till att vara ett eget dramatisk element.

Bästa originalmusik: Olle Sjöström för TOLV.
Motivering: För en originalmusik som arbetar med och fördjupar ljudbilden. Den förhöjer, förstärker och ramar in dramat med sin finkänsliga komposition och ger den ytterligare en dimension.

Bästa skådespelarinsats: Hela ensemblen i SLAKTARENS VALS.
Motivering: För ett starkt ensembearbete som väver ihop olika livsöden till en gripande väv där karaktärerna blir av kött och blod. De enskilda insatserna lyser alla lika starkt och genom en säkert och fint regi är detta en hyllning till skådespelare och skådespelarens arbete. 

 

TUNGVIKT:

Jury: David Danial, Mimmi Spång och Petrus Sjövik.

Här tävlar filmare i åldern 20-26 år om att representera Stockholm på nationella Novemberfestivalen i Trollhättan inklusive resa, boende, ackreditering och galamiddag. Priset består därtill av ett produktionsstöd på 25 000 kr och teknikstöd till ett värde av 30 000 kr från Film Stockholm samt redigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements.

Bästa film: PUSSY HAVE THE POWER av Lovisa Sirén.
Motivering: Filmen berättar genom sin humor och sitt subtila allvar hur de invanda könsrollerna gör sig närvarande i en grupp med redan övertygade. Det är stilsäkert och det svänger.  Det är angeläget, det är nu, det är dags.

Bästa foto: Johnny Isaksson för MJÖLKTANDSBETEENDE.
Motivering: Det börjar redan oerhört vacker med den första bilden, den tar oss sedan i handen och ledsagar oss in i historien. En kamera som följer musiken, berättelsen och koreografin. Juryn var rörande överens.

Bästa manus: Emma Hemström, Bruno Damian och Johan Etzler för ÅKA UTFÖR.
Motivering: Det är en film om den lilla människan, i dubbel bemärkelse, som genom subtila medel får in den stora världen. Det känns och det gör ont. 

Bästa klipp: Anna-My Novotny för ÄR JAG SVENSK?
Motivering: Rytmen och timingen skapar den här berättelsen. Det högst aktuella och allvarliga ämnet blir underhållande på ett sätt som gör att vi blir extra engagerade. Filmen är skapad i klippbordet med en säker hand.

Bästa ljud: Joel Rayner för EMBRYO.
Motivering: Ljudet i den här filmen skapar en ytterligare dimension till det vi ser, den fördjupar och förstärker. Det är ett ljud som är medskapare och tar de starka rösterna på stort allvar. Ett stycke poesi i ljud.

Bästa originalmusik: Cina Mon Wallén för ÅKA UTFÖR. 
Motivering: Den här musiken känner med sin historia och sina karaktärer. Den skapar ett vemod och en känsla som är utöver det vi ser på bild. Den känns i våra hjärtan.

Bästa skådespelarinsats: Siri Hjorton Wagner för PUSSY HAVE THE POWER.
Motivering: Det är äktheten, humorn och detaljerna som gör det här skådespeleriet så glimrande. Vi känner för hen från första till sista rutan. 

Special mention: Sigrid Johnson för rollen Agnes i AGNES.
Motivering: Juryn kunde inte låta bli. Det är liksom för bra. Det är känsligt spelat och med en detaljrikedom som vi bara trodde vuxna skådespelare besatt.

Special mention: Lukas Klepke och Albert Jalap Lövgren för rollen i NÄRBILD.
Motivering: Det är roligt, det gör ont och det är en ”slacker” stil som får oss att tänka på Richard Linklater. En avslappnad ton gör att det känns riktigt äkta.

 

MELLANVIKT:

Jury: Fanni Metelius, Rojda Sekersöz och Fernando Illezca.

Här tävlar filmare i åldern 16-19 år om att representera Stockholm på nationella Novemberfestivalen i Trollhättan inklusive resa, boende, ackreditering och galamiddag. Priset består därtill av produktionsstöd på 10 000 kr och teknikstöd till ett värde av 10 000 kr från Film Stockholm samt Adobe Premiere Elements

Bästa film: GRYNING av Elin Övergaard.
Motivering: Utan skyddsnät, naket och ocensurerat får vi följa med när två människor tar steget ut i det okända, där regissören får en liten situation att växa genom att låta varje detalj ta plats. Väl gjorda val av bilder, plats, skådespelare, sceneri och tid på dygnet gör att filmen som helhet håller en hög kvalité och sprider värme. 

Bästa foto: Peshtiwar Botani för ATT ÖVERGE ÄR ATT ÄLSKA.
Motivering: Vi ser ett filmfoto som är välplanerat, mänskligt och subjektivt som blir en del av berättandet. Att våga ligga kvar i en bild och utnyttja tid och rum skapar en spänning och närvaro.

Bästa manus: Kamil Loutfi för ATT ÖVERGE ÄR ATT ÄLSKA.
Motivering: Manusförfattaren tänker stort, vågar ta i och låter oss komma rakt in en vardag för många okänd. Manusförfattaren använder sig av relation, symbolik och poesi för att ge liv åt dialogen.

Bästa klipp: Jonatan Eliasson för BEN & JERRY.
Motivering: Klipparen skriver oss inte på näsan utan lämnar betraktaren att tänka och dra egna slutsatser. Han är hela tiden ett steg före och vidhåller en spänning som skapar nyfikenhet. Valet av in och utgångar i bilderna visar på en stor fingertoppskänsla och rytm.

Bästa ljud: Alba Lange för LOST IN REVISION.
Motivering: Med konsekvent ljudbild vägleds vi genom filmens surrealistiska universum. Ljudläggaren har med stort mod och lekfylldhet förhöjt filmens kvalité och estetiska värde. 

Bästa originalmusik: Alba Lange för LOST IN REVISION.
Motivering: Vem kom på den här idén! Brilliant! Originalmusik som skiljer sig ur mängden och visar på att det går att göra okonventionella val som känns helt rätt.

Bästa skådespelarinsats: James Vasseur för BEN & JERRY.
Motivering: Skådespelaren får något som är svårt att kännas enkelt och helt rätt. Att våga låta kameran se en känsla istället för att spela den kräver ett stort mod och närvaro och med små medel gestaltar skådespelare stora känsloväxlingar subtilt.

 

LÄTTVIKT

Jury: Fredrik Nordbladh och Johanna Thelander

LÄTTVIKT 1:

Här tävlar de som är 6-12 år. Priset består av ett presentkort från Scandinavian Photo på 2 000 kr.

Vinnare: ISADORA & ALEXANDER av Lily Karim.

LÄTTVIKT 2: 

Här tävlar de som är 13-15 år. Priset består av ett presentkort från Scandinavian Photo på 4 000 kr.

Vinnare: RETA INTE MITT UTTAL av Nadia Ofeibea.  

 

DOKHOPP

Jury: Karin Wegsjö, Luis Lineo och Saga Gärde.

Här tävlar dokumentärfilmer ur kategorierna 27+, tungvikt och mellanvikt. Priset består av produktionsstöd på 10 000 kr kontant och teknikstöd till ett värde av 30 000 kr från Filmbasen/Film Stockholm och redigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements.

Bästa film: HUSH HUSH STORIES av till Moa Hamner och Axel Klint. 
Motivering: Med ett väl taget ljud, poetiska bilder och rytmen i klippningen gör filmens varsamma berättande det möjligt för oss att greppa en brutal och våldsam verklighet. Vi får på mycket nära håll ta del av vittnesmål om gångna brott och följa en daglig kamp för att övergrepp inte ska ske igen. En magstark filmupplevelse som inte lämnar någon utan en vilja till förändring.

Special mention: INK, BLOOD AND SPIRIT av Claudio Marino.
Motivering: I en färgstark och visuell film som ger oss en unik inblick i en värld vid samhällets utkanter där fysiska och existentiella gränser konstant undersöks, transformeras och utmanar oss som tittare. Vi hoppas innerligt att denna uppenbart bildligt begåvade filmare tar sin talang för dokumentärt berättande vidare.

Bästa foto: MAMMOR, MOTORCYKLAR OCH KÄRLEK av Ylva Henrikson och Viana Mikkelsen.

Bästa manus: Moa Hamner och Axel Klint för HUSH HUSH STORIES.
Motivering: Det dokumentära filmandet kräver ett val av en plats för inspelning och en relation med filmens huvudpersoner. Manusets rikedom är helt avhängigt detta. Platsen för denna film är ett flyktingläger, där överlevare och förövare lever sida vid sida, en plats fylld med oro, kamp, sorg och samling. I lägret möter vi den unga mamman Shantare och småbarnspappan Nulu som berättar om de brott som de varit utsatta för och vi får följa deras dagliga kamp för att förhindra att historien upprepar sig. Ett direkt möte tar oss nära personerna som även visar värme och humor, ger en känsla av att hopp och kraft att förändra finns hos dessa människor.

Bästa klipp: Moa Hamner och Axel Klint för HUSH HUSH STORIES.
Motivering: En alltför brutal verklighet kan vara svår att ta in. Klippningen fyller här en central roll och har en rytm som gör det möjligt att vaket fortsätta lyssna till dessa människors erfarenheter av att ha varit utsatta för våld. Ett drabbande växelspel mellan de som drabbats och de som arbetar för förändring i följsamma rörliga bilder och stilla stockshots över platsen som skildrar det dagliga arbetet. Poetiska sekvenser på lekande barn och seglande fåglar över himlen inger hopp liksom avkräver ett ansvar inför framtiden.

Bästa ljud: Mattias Reshagen för MAMMOR, MOTORCYKLAR OCH KÄRLEK.
Motivering: Filmen använder sig av ljuddesignerns alla möjligheter och förmåga att komma människan nära. Med hjälp av väl upptaget ljud av vindens susande och vattnets fräsande över bastuaggregatet, tung andhämtning och varma suckar över gamla sorger förs vi närmare en högst påtagligt sinnlig och intim upplevelse bland nakna kroppar och ett blottlagt inre.

Bästa originalmusik: Moa Hamner och Axel Klint för HUSH HUSH STORIES.
Motivering: Det är väl valda tillfällen då musik förekommer och bönen liksom vaggvisan inger hopp och framtidstro som ger oss en känsla av en okuvlig förändringskraft som filmens huvudpersoner besitter. Valet att enbart använda sånger från det dokumentära materialet är konsekvent med känslan som filmen inger i sin helhet: att personerna berättar sin historia på egna villkor.

 

PUMA-PRISET: 

Jury: Charlotta Nordblom Nellgård, Eva Beling och Annika Busch.

Här tävlar filmer ur kategorierna 27+, tungvikt och mellanvikt gjorda av tjejer. Priset består av 5 000 kr kontant, teknikstöd till ett värde av 30 000 kr från Filmbasen/Film Stockholm, medlemskap i WIFT, handledning från ABF Stockholm till ett värde av 5 000 kr samt redigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements.

Vinnare: Eva Bygren för NEVER TRUST A SMILING HIPPIE.
Motivering: Regissören lyckas med fingertoppskänsla mejsla fram en mångbottnad historia som balanserar på en skälvande linje mellan feelgood och skräck. Manus, regi och foto samspelar i ett självsäkert och moget formspråk. Den här filmen vill vi se på vita duken - i det långa formatet!

Special mention går till fotograf Lisabi Fridell för NEVER TRUST A SMILING HIPPIE.
Motivering: Juryn vill också särskilt nämna filmens fotograf som med sitt kameraarbete kommer nära karaktärerna med just den nerv som historien behöver. 

CINEMAGIKER-PRISET:

Ur mellanviktsklassen väljer produktionsbolaget Apricot Stone ut en film vars regissör får mentorskap och teknikstöd med bland annat bolagets kamera Arri Alexa till ett sammanlagt värde av 40 000 kr.

Vinnare: Oliver Pawlik, Peshtiwar Botani, Kamil Loutfi och Tommy Ekman för ATT ÖVERGE ÄR ATT ÄLSKA.

 

FILMCENTRUM-PRISET:

Här tävlar filmer ur kategorierna 27+, tungvikt och mellanvikt. Vinnarfilmen får distribution genom Filmcentrum.

Vinnare: ÄR JAG SVENSK? av Anna-My Novotny. 
Motivering: Vi vill tilldela vårt distributionspris till en av de filmer som stack ut och som vi vill ledsaga till publiken på vår marknad. Det är en film som trots sitt format tar lång tid att smälta. Det är en film som är välgjord och angelägen. Det är en film som tyvärr känns alldeles särskilt aktuell.