Hoppa till huvudinnehåll
Detta är en undersida till Film Stockholm. Tillbaka till Film Stockholm
Diarienummer
AKTNR 988-1954

Här är alla vinnarna med motiveringar på STOCKmotion filmfestival 2020!

STOCKMOTIONS STORA PRIS

Här tävlar vinnarna av kategorierna 27+, Tungvikt, Mellanvikt och Dokhopp. Juryn för dessa kategorier är Abbe Hassan, Elin Övergaard och Nathalie Álvarez Mesén.

Bästa film: Daddy’s Girl.
Regi: Julia Lindström.
Juryns motivering: Med sinne för detaljer plockar den här filmskaparen fram hos oss egna sköra minnesbilder. I den här filmen görs den allmänmänskliga ungdomstiden till rika, levande bilder av en komplex relation som ställs på sin spets av en händelse som inte borde vara smutsig. Med nyanserade karaktärer vi ömmar för blir den rubbade balansen ännu mer sårbar.

27+

Bästa film: The Drowning Goat.
Regi: Sebastian Johansson Micci.
Juryns motivering: En film som lyckas intressera och engagera mer och mer ju längre tiden går. En filmskapare som vågar skildra ett tillstånd, och gör det med en öm komplexitet som får oss på spänn. En film där konflikten snarare ligger i dubbelheten av detta tillstånd. Allt är både fint och svårt, och det stora dramat utspelar sig snarare i en fråga: Kommer det någonsin att kunna förändras?

TUNGVIKT (20-26 år)

Bästa film: Penumbra.
Regi: Wilma Harju.
Juryns motivering: En kroppslig upplevelse som drar oss in vare sig vi vill det eller ej, för det är inte ofta vi vill vara i de mörka rummen med våra smältande kroppar och vår stigande ångest. Rytmen och ljudet för oss in i ett limbo som håller sig kvar långt efter att denna hypnotiserande film är slut.

MELLANVIKT (16-19 år)

Bästa film: The Thousand Steps.
Regi: Lova Nygren, Lovisa Miljeteig Lundqvist, Elvis Samuelsson, Allison Wirén, Elliot Elmblad, Filippa Vargas Alvhammar.
Juryns motivering: Filmskaparna vågar vara kvar och hitta ett djup i enkelheten. En existentiell film som ger oss möjligheten att meditativt tänka på vår resa ifrån livet, utan att påtvinga ett svar; och allt utifrån en katts perspektiv.

DOKHOPP

Bästa film: Döden är en grisdrake.
Regi: Karolina Elfström Berg.
Juryns motivering: Det känns speciellt att ha blivit inbjuden in i detta hus, fyllt av både ljusa och mörka minnen. Vad vill man bevara eller glömma? Vi berördes av ärligheten och berättar sättet, och det nakna i när personen bakom kameran växer till en allt mer betydande roll. Denna film får oss att skratta mitt i sorgen, att gråta mitt i glädjen. Vi ser fram emot att se Karolinas kommande filmer.

Hedersomnämnande: Savas Boyraz för The state we are in
Juryns motivering: Otroligt vackert förödande är den här filmen som följer sin karaktär med ytterst respekt. Utan att reproducera våld, lyckas filmarna ge en genuin bild kring trauman. Ibland är vardagen det som får oss att vakna.

 

BÄSTA LJUD

Mellanvikt: Jacky Coh för Rebuild.
Juryns motivering: Med små detaljer lyckas den här filmskaparen nyansera filmens karaktärer. Vad betyder den där sucken? Hur tar den där karaktären på någonting? En film där det viktiga inte är vad som sägs utan hur det sägs. För sitt finkänsliga och inkluderande berättande med ljudet som verktyg ges priset för bästa ljud till Jacky Coh!

Tungvikt: Wilma Harju för Penumbra.
Juryns motivering: Detaljerna fullständigt sprakar i den här filmens ljudbild. En film där ljudet är lika äckligt och vackert som sina säregna bilder. Det krävs verkligen fingertoppskänsla för att skapa ljud som både är familjärt och på samma gång nytt. Denna till synes minimalistiska film är fylld av djup på flera nivåer.

27+: Hans Appelqvist för En film och Något att minnas.
Juryns motivering: Den här filmskaparen lyckas på ett fantastiskt sätt sudda ut gränsen mellan ljud och musik, musik och bild, bild och ljud - till den grad att vi inte ens kunde bestämma vilket pris hen skulle få. Med glimten i ögat skapar filmskaparen inte bara ljudbilder utan underbara universum.

BÄSTA KLIPP

Mellanvikt: Elvis Samuelsson, Lova Nygren, Filippa Vargas Alvhammar, Elliot Elmblad, Allison Wirén, Lovisa Miljeteig Lundqvist för Repris.
Juryns motivering: Med ett extremt genomtänkt arbete som verkligen utnyttjar klipp som uppenbar berättarmetod, skapas framåtrörelse och en medveten desorientering på samma gång. Imponerande gruppsamarbete!

Tungvikt: Maja Karlström för Street Dancers.
Juryns motivering: En film som visar att manus och klipp verkligen går hand i hand. Perspektiv förändras som en följd av ordningen, och den här filmaren har med stor medvetenhet styrt våra olika perspektiv med bestämd hand. Rytmiskt väver hen olika vinklingar på samma sak, ömsom lekfullt, ömsom varsamt.

27+: Julia Lindström för Daddy’s Girl.
Juryns motivering: Den här klipparen har en fingertoppskänsla för rörelse och takt. Där det vågade är att gömma sig, och röra sig mitt i filmens skeenden, allt för berättelsens naturliga framåtrörelse. 

BÄSTA MANUS

Mellanvikt: Lova Nygren, Lovisa Miljeteig Lundqvist, Elvis Samuelsson, Allison Wirén, Elliot Elmblad, Filippa Vargas Alvhammar för The Thousand Steps.
Juryns motivering: med små minimalistiska steg tog sig denna starka historia rakt in i juryns hjärtan. Denna film bevisar att less is more, och att den enkla relationen mellan en man och en katt kan beröra djupt.

Hedersomnämnande: Aya Sakurai för Delirium
Juryns motivering: Vi imponerades över hennes talang för att snärja en publik där man bara vill se vad som händer härnäst. Vi vill uppmuntra denna unga manusförfattare att fortsätta utforska originella berättelser.

Tungvikt: Fanny Rosell för Huset.
Juryns motivering: Hur berättar man om något som redan har varit, som redan är? Det som till en början tycks vara ett petitess-problem i en liten, nischad värld, växer sedan till ett konspiratoriskt drama. Filmen har fått juryn att fråga sig vad ett manus egentligen är. Det här manuset kommer från många håll, där konsten snarare varit att väva ihop allt. Slutresultatet är en underhållande film där vi rycks med i denna galna berättelse som utan att ta döma påminner oss om att ingen värld eller ens en utopi är utan en baksida.

27 +: Sebastian Johansson Micci för The Drowning Goat.
Juryns motivering: Denna film vågar bryta mallen av vad dramaturgi brukar vara - och effekten blev ett utmärkt manus med så mycket nyanser och djup, som lyckas engagera starkt genom att få oss att hoppas. Det dramatiska ligger snarare i letandet och att våga ligga kvar i känslor. Den här manusförfattaren har skrivit ett manus som vet vad det vill, och det finns en konst i att vara varken mer eller mindre.

BÄSTA ORIGINALMUSIK

Mellanvikt: Jacky Coh för Rebuild.
Juryns motivering: För sin välkomponerade musik går priset för bästa originalmusik till ett soundtrack som både följer och sammanfattar, som vill mer än bara vara vackra toner.

Tungvikt: Adam Bejstam och Lina Westbergh för Huset.
Juryns motivering: Musiken i denna film skapar rytmen och adderar energi när den  tar oss igenom både meditativa och komiska stunder. Vi imponerades av hur soundtrack subtilt läcker in i verkligheten då karaktärerna går och visslar på den.

27 +: Hans Appelqvist för En film och Något att minnas.
Juryns motivering: Den här filmskaparen lyckas på ett fantastiskt sätt sudda ut gränsen mellan ljud och musik, musik och bild, bild och ljud - till den grad att vi inte ens kunde bestämma vilket pris hen skulle få. Med glimten i ögat skapar filmskaparen inte bara ljudbilder utan underbara universum.

BÄSTA SKÅDESPELARE

Mellanvikt: Charleen Grots som Alice i Pigtittaren.
Juryns motivering: Skådespelaren lyckas ärligt skildra en mångfacetterad karaktär som går igenom en enorm båge av känslor för att till slut inse att det finns olika sidor av varje människa, även dom som gör oss illa.

Tungvikt: Miriam Ingrid som Bobbo i Utflykt.
Juryns motivering: Med fin subtilitet skapar den har skådespelare en gåta vi vill lösa. Där den egentliga stormen händer inombords och ger oss känslan av att den när som helst kan utlösas.

27+: Louise Tofte Røiri som Lo i Daddy’s Girl.
Juryns motivering: För en otroligt drivande karaktär som aldrig blir passiv trots maktlöshet. En ärlig skildring, pendlande mellan öppen och stängd, där tystnaden säger mer än ord. En eldig vilja som håller oss nyfikna ända in i sista sekunden, och även därefter.

Hedersomnämnande: Klara Hodell Risberg som Ingrid i Ladda Ur.
Juryns motivering: Det krävs mod att dyka in i någon annan, och den här skådespelaren är väldigt modig. I toppar och dalar kastar hen sig in och ut, med en stark tillit till både manus och regissör. Resultatet är en fullständigt sjudande karaktär full av liv i all dess ångest och ljus.

BÄSTA FOTO

Mellanvikt: Hugo Lindström för Transparent.
Juryns motivering: Om foto är ljus så är den här filmen strålande. Vackert ljusspel och skuggor skapar ytterligare ett djup i denna mörka film. 

Tungvikt: Maja Karlström för Street Dancers.
Juryns motivering: Denna fotograf lyckas fånga livet i sina karaktärer när hon omfamnar både rörelse och stillhet.  För en skarp och intuitiv känsla för komposition som alltid känns ärlig går priset till Maja Karlström.  

27 +: Torbjørn Sundal Holen Daddy’s Girl.
Juryns motivering: Levande och organiskt fångar den här fotografen inte bara karaktärer, utan den fysiska känslan av jord, tyngden i luften och får oss att minnas exakt hur den där eftermiddagssolen på landet känns genom fönstret. Ljuset och kompositionen är lika smutsigt som det är vackert. Fotot kommer huvudkaraktären så intimt nära så det blir generande, utan att exploatera. För sitt oerhört finkänsliga foto går priset till Torbjørn Sundal Holen.

ÅRETS KVINNLIGA FILMARBETARE

Jury: Caroline Ortmark, Charlotta Nordblom Nellgård & Elin Övergaard.

Vinnare: Maja Karlström för Street Dancers.
Juryns motivering: Filmen är nyanserad och skildra två helt olika perspektiv med oerhörd närvaro. Vi gillade verkligen helheten, allt från storytelling, foto, klippning till ljudanläggningen. Filmen är ett välarbetat hantverk. Den lämnar inget åt slumpen!

ÅRETS KVINNLIGA KOMPOSITÖR TILL ORIGINALMUSIK

Vinnare: Minna Bolin för Man måste vara som ett berg och Du gamla, Du fria.
Juryns motivering: Musiken i de båda filmerna är vacker utan att ta över. Den puttar publiken ännu lite djupare in i berättelsen och är välkomponerat till bilden. Den ger filmerna en stämning som driver och förhöjer, ett välarbetat hantverk! Kompositörens spännande användning av instrument, som är hårt och oerhört mjukt på samma gång, gör att vi verkligen vill höra mer!

FILMCENTRUM-PRISET
Jury: Filmcentrum

Vinnare: Jag, Julia av Arvin Kananian.
Juryns motivering: FilmCentrums distributionspris går till en film som börjar flyktigt, men därigenom smart uppenbarar en allvarstyngd och svår historia. I de ljusa bilderna finns ett mörker som vi önskar att ingen behövde känna igen sig. Vi vill gärna arbeta med och se till att JAG JULIA av Arvin Kananian når publik i skolan och skapar avlastning, samtal och mod hos både unga och vuxna i deras närhet.

LÄTTVIKT – jury: Farzad Farzaneh, Arpen Sargsyan & Filip Nyström.
Lättvikt 1: 6-12 år. Lättvikt 2: 13-15 år.

Bästa film, Lättvikt 1: De två gestalterna.
Filmskapare: Nathalie Holm, Isabel Olsson, Hedda Fochsen, Leja Gustafsson Möller, Saga Lija, Nova Gröning Levin, Maja Frenne, Lalita Blomqvist, Isabella Cuva Prado.
Juryns motivering: Med en engagerande, välarbetad story lockar den här filmen in oss i sin starka intrig i en spännande thriller-värld.

Hedersomnämnande, Lättvikt 1: Hej.
Filmskapare: Oliver Ahlstrand, Carl Bergh Ängeby, Eskil Kristoffersen.
Juryns motivering: Med ett filmiskt vackert mörker skapar den här filmen en fängslande stämning och en egen värld.

Bästa film, Lättvikt 2: Firmament.
Filmskapare: Elis Lindsten, Hugo Söderberg.
Juryns motivering: Med ett nyskapande och unikt berättande tar filmen upp ett angeläget tema med andligt och filosofiskt perspektiv.

Hedersomnämnande, Lättvikt 2: My Way.
Filmskapare: Anna Maria Purgina, Sofia Tashkova, Adelya Alimbaeva, Regina Shepetya.
Juryns motivering: För starkt berörande tema, genomtänkt och välgjord scenografi och en bra, musikalisk värld.