Hoppa till huvudinnehåll
Detta är en undersida till Film Stockholm. Tillbaka till Film Stockholm
Diarienummer
AKTNR 551-1021

Vinnarna och juryns motiveringar på STOCKmotion 2016

 

Information om Juryn hittar du här!

KATEGORI: 27+ 

Bästa film: Kroppen är en ensam plats, Ida Lindgren
Juryns motivering: Filmen träffar rätt i magen. Från första rutan sugs jag in i en välkomponerad kombination av ljud, bild, ord och rörelse som med sin enkelhet och sina distinkta val tränger sig in under huden och inte lämnar en oberörd för ett ögonblick.

Hedersomnämnande: Forgotten reason, Peter Larsson
Juryns motivering: En film som inte liknar någon annan. Ett tillstånd. Oroande och komisk, lite äcklig och finurlig. Vad är det egentligen vi har varit med om?

Bästa foto: Kroppen är en ensam plats, Ida Lindgren
​Juryns motivering: En bild som håller oss i ett järngrepp och lugnar, förvånar, chockerar om vartannat. Djupt omvälvande där vi tror vi vet vad vi ser innan vi slungas ut i nya universum i djup symbios med ljud och tematik.

Bästa manus: Kroppen är en ensam plats, My Roman Fagerlind
​Juryns motivering: Blandningen av den inre kampens röst, läkarens torra journalanteckningar och dataröstens metalliska kostinstruktioner skapar en klaustrofobisk laddning. Du blir ett med berättarrösten och slutet når dig som en befrielse. Så nära, så tydligt.

Bästa ljud: Spacerabbit, Agnieszka Lewalski
​Juryns motivering: Ljudet bygger upp en värld där ångestens vindlande väg tar oss med på en resa lika präglad av ljudbilden som bildspråket. Ett ljudarbete som vågar utmana, och i sina bästa stunder blir riktigt obehagligt.

Bästa originalmusik: Forgotten reason, Isak Sundström
​Juryns motivering: En film som är en enda stor musikalisk kompostition. Obehagliga tystnader, våldsamma störningar och bjällror. En magisk helhet.

Bästa klipp: Audition, Lovisa Sirén
​Juryns motivering: Klippningen i Audition är både påtaglig och passerar obemärkt på samma gång. Den lyckas balansera berättelsens perspektivförskjutningar i en yvig, men pricksäker klippning.

Bästa skådespelare: Peter Gardiner, Audition
​Juryns motivering: Så obekvämt, så kränkande och ändå - att försöka behålla värdigheten tills det slutligen krackelerar, och sedan börja bygga upp den igen. Skådespelaren lyckas med små medel och med fullständig tonträff förmedla både arrogans och sårbarhet i detta kammarspel om makt och förnedring.

 

KATEGORI: TUNGVIKT

Bästa film: Bröder i midnattsol, Lars Vega
Juryns motivering: Filmen lyckas beröra och träffa oss rätt i hjärtat. Filmen gestaltas vackert med minimalistiska medel och den starka historia innehåller mycket värme under återhållsam yta. Alla element samspelar felfritt utan att man vill ta bort eller lägga till något. Regissören lyckas skapa en tidlös upplevelse som stannar kvar.

Bästa foto: Mr. Sugar Daddy, Nils Croné
Juryns motivering: Följsamheten och närheten till huvudpersonen förstärker filmens berättelse. Fotot cementerar denna fina film, helt organiskt. Vackert jobbat Nils Croné.

Bästa manus: Fri aktivitet, Lina Berger
Juryns motivering: Här finns en berättelse som håller hela vägen. Det är inte enkelt att skriva en rak och berörande historia, det har Lina Berger lyckats med I Fri aktivitet. Grattis.

Bästa ljud och musik: Ozonfeber, August Florén, Joel Stenbäck, Erik "Pestfågeln" Johansson
Juryns motivering: Ljud och musik kompletterar varandra i en perfekt symbios och alstrar en suggestiv atmosfär i denna vackra animerade film.

Bästa klipp: Gay enough, Hawa Sanneh och Anna Fundin
Juryns motivering: Det är med stor känsla för dynamik som dessa två klippare enats om vilka bildrutor som ska ligga efter varandra. Först vaggas vi vackert in med ord om kärlek, för att därefter slungas ut till en värld fylld av hat och våld. Människans längtan efter närhet ställs mot föråldrade lagar, fördomar och övergrepp på ett effektfull sätt som håller publiken i ett stadigt grepp genom hela filmen.

Bästa skådespelare: Till din flickvän, Hanna Carlsson och Mikael Bundsen
Juryns motivering: Skådespelarna har hittat en sann och trovärdig ton, som helt harmonierar med filmens berättelse. Starkt spelat Hanna Carlsson och Mikael Bundsen.

Hedersomnämnande: Do not come to Europe, Pontus Joneström, Minna Lundberg och Hanna Pousette
Juryns motivering: En viktig film som lyfter ett högst aktuellt ämne på ett unikt och vågat sätt. Filmteamets röster som går in i en känslig dialog med huvudpersonen, belyser de samhälleliga dilemman som finns och drar dem till sin spets. ”Do Not Come To Europe” är estetiskt mogen, ett komplett verk som också är oerhört starkt.

KATEGORI: MELLANVIKT

Bästa film: Bakom herrens port, Linnea Åkerman
Juryns motivering: En helgjuten film där alla filmiska element smälter samman och berättar en rolig och överraskande historia. Filmen skildrar det lekfulla i det sakrala och kombinerar stillsamhet med humor. En bra grundidé förverkligas här med stor omsorg om varje detalj.

Bästa foto: Bakom herrens port, Caroline Jungefalk och Fanny Malmström
Juryns motivering: En film som använder sig av bildens möjligheter att förstärka de stämningar och känslor som är centrala i historien. Fotografen har tagit aktiva beslut och bilderna får till stor del tala istället för dialogen. Ett medvetet foto, där varje bildruta känns genomtänkt och tjänar berättelsen.

Bästa manus: Älskade morfar, Linnea Åkerman
Juryns motivering: Bästa manus går till en film där de små detaljerna får ta plats. Via subtila element navigerar berättelsen mellan olika perspektiv. Filmen berättar skickligt och initierat om hur en sjukdom påverkar både den drabbade och de anhöriga. En lågmäld men stark berättelse som utan att skriva på näsan ger större inblick i den sjukes vardag.

Bästa ljud: Älskade morfar, Erika Edwindsson, Axelina Eriksson och Fanny Malmström
Juryns motivering: Ljudets möjligheter utnyttjas på ett medvetet sätt för att fördjupa oss i huvudkaraktärens psykiska tillstånd. Vi förs genom filmens olika moment där känslan av förvirring och obehag förstärks via ljudet från vardagligt sorl till mentalt tumult. Där dialogen upphör tar ljudet vid för att ge oss en utökad upplevelse i det ordlösa.

Bästa orginalmusik: Convergence, Sebastian Maxe

Juryns motivering: I en film helt utan dialog blir musikens uppdrag att förmedla och förstärka filmens universum desto viktigare. I Convergence förhöjer den välkomponerade och drabbande musiken bildernas dramatiska innehåll, samtidigt som den fungerar som ett konstnärligt verk helt i egen rätt.

Bästa klipp: Bakom herrens port, Caroline Jungefalk och Fanny Malmström
Juryns motivering: Klippningen visar på en medvetenhet om filmens möjligheter i tempo och rytm. Klippning och foto samspelar och driver berättelsen framåt genom att ge oss en kontrast mellan det stillsamma och den levande rörelsen. Allt flyter på naturligt och obemärkt i en film där humorn är beroende av timingen i klippningen.

Bästa skådespelare: Spela svår, Sofia Karemyr
Juryns motivering: Tack vare trovärdigt spel och stark närvaro känns denna karaktär äkta. Skådespelaren sticker ut med sin förmåga att vara i situationen och vila i ögonblicket och även om det är en biroll så hinner skådespelaren bidra med sin närvaro och känsla för nyanser i filmens nyckelscen.

KATEGORI: DOKHOPP

Bästa film: Night Bees, Joanna Karlberg
Juryns motivering: Priset för bästa film går till en kortfilm som skildrar en komplex verklighet för många och ger publiken en ärlig inblick i denna verklighet. Filmen inbjuder oss till människans djupa mörker där patriarkatet i symbios med bland annat rasism skapar en hopplös situation för många sexarbetare.

Bästa manus: Psyket!, Moa Junström
Juryns motivering: Genom att lyfta ett tungt ämne låter filmen publiken ta del av ett intimt porträtt av vad som pågår bakom psykets slutna avdelningar.  Manuset klargör en människas kamp för sin mentala hälsa.

Bästa foto: Inte visste jag att det var livet, Åsa Båve och David H. Berggren
Juryns motivering: Priset för bästa foto går till en film med en fotografisk skärpa rakt igenom. Filmaren har en fin blick för det dokumentära uttrycket där fotot lyser igenom med sin kvalitet, finurlighet och finess. Ett genomtänkt naturligt foto som gör att vi kommer nära på ett respektfullt sätt.

Bästa ljud: Gamla burkar, flaskor och tanter, Moa Hamner
Juryns motivering: Genom ett skickligt upptagande av ljud och en genomgående hög ljudkvalitet filmen igenom får tittaren en tydlig och fin filmupplevelse.

Bästa klipp: Psyket!, Moa Junström
Juryns motivering: Psyket! är en finstämd och ärlig film om psykisk ohälsa - som genom sina starka bilder och stämningar får åskådaren att träda in i huvudpersonens tillstånd, och känna depression och ångest in på bara huden. Filmen är klippt med stor respekt och lyhördhet för filmens tematik och genom klippningen blir helheten, från första ruta till sista bild, en oförglömlig upplevelse.

Hedersomnämnande: Besöket, Angela Bravo
Juryns motivering: En mycket personlig och konstnärligt berättad film, som med öppenhet och utan sentimentalitet ställer frågor kring hur man upprätthåller den svåra och ofta tabubelagda relationen till en förälder som avtjänar ett livstidsstraff på obestämd tid. Vi får genom barnets perspektiv komma in i en sluten värld som vi så sällan får inblick i.  En unik och viktig film som berättar om tystnaden och skammen som alla barn till föräldrar i fängelse får bära.

FILMCENTRUM-PRISET: Do not come to Europe, Pontus Juneström, Minna Lundberg och Hanna Pousette
Motivering: Denna högst aktuella dokumentär engagerar på riktigt. Med ett svenskt perspektiv på flyktingfrågan behandlar filmen det fenomen som vi kallar för privilegium. En FilmCentrum-film ska framför allt utmärkas av en specifik kvalitet, nämligen att den får tittaren att tänka. Vinnarfilmen besitter i högsta grad denna kvalitet. Filmens ton är intim och mänsklig. Det viktiga innehållet framförs på ett välberättat sätt, och filmskapandet är av högsta kvalitet.

FOLKETS BIO-PRISET: Handjur, Stina Persson-Helleday, Sandra Isacsson
Motivering: Handjur är en otroligt snygg, och bildmässigt välkomponerad film. Med till synes enkla medel skapar bild, ljus foto och skådespelare en underfundig film med en rolig tvist.

STIPENDIUM TILL MINNE AV JON FJELDSTAD: Rojda Sekersöz

INDEPENDENT STUDIOS-PRISET: Födelsedagspresenten, Tobias Rydén Sjöstrand
Motivering: Ett tätt kammarspel med lika hög spänning som en thriller. Bilderna suger in oss i ett kosmos rikt på känslor där skådespeleriet är av högsta kvalitet. Publiken känner desperationen hos den gränslösa fadern, som blandas med sonens rädsla inför det okända i en enda trasslig härva som till slut löses upp vackert av ett anonymt möte.

PUBLIKEN PRIS: Fri aktivitet, Lina Berger

BÄSTA MOTIVERING: Aleksandra Sikora (om Fri aktivitet). “Den här filmen har givit mig en varm känsla i magen som om jag precis druckit varm choklad. Nu vill jag gå och ta ett glas vitt vin, för tydligen är det inte så lätt att vara en flicka nuförtiden.”

KATEGORI: PUMA

Bästa film: Till din flickvän, Jo Widerberg
Juryns motivering: Med en närhet, autenticitet och fingertoppskänsla i regin ser vi en stor potential i denna regissör. Regissören visar mod genom att låta skådespelarna vara och låter spelet tala för sig själv utan att bryta upp filmen med klipp. En spännande relation byggs upp mellan två unga människor i en trevande dialog om kropp och kärlek. Vi ser fram emot att följa denna filmskapares fortsatta karriär.

Bästa klipp: Psyket!, Moa Junström
Juryns motivering: Med en tydlig idé och en modig historia beskrivs en ung människas inre. Klippen kompletterar den torra och ärligt avslöjande voiceovern, som får oss att bli en del av Psyket! och dess intagna. Som åskådare får vi genom huvudkaraktärens blick stundtals sätta skrattet i halsen. Klippen är modigt okonventionella och mejslar fram en poetisk men även humoristisk historia i ett allvarligt och svårt tillstånd i en människas liv.

KATEGORI: LÄTTVIKT 1

Bästa film: Babiandjungeln, Richard Bjurström
Juryns motivering: Filmen välkomnar oss in i en fantasifull värld där musiken samspelar med animationen på ett väldigt fint sätt för att skapa en stämning som gör det lätt för tittaren att dyka ner i handlingen. Berättelsen bjuder på roliga, lekfulla och kreativa detaljer. Allt detta gjort av festivalens yngsta filmskapare, som vi säkert kommer att få se mer av!

Hedersomnämnande: Den osynliga vännen, Maja Thambert, Lisa Thambert och Bella Prtic
Juryns motivering: Huvudkaraktären är trovärdig och har ett naturlig spel då hon gestaltar en person med livlig fantasi som leker med sin osynliga vän. Filmen handlar om att det inte att fel att vara annorlunda och att man aldrig ska lämna någon utanför. En viktig berättelse som många kan känna igen sig i och man tänker- det kunde vara jag.

KATEGORI: LÄTTVIKT 2

Bästa film: Bollhat, Dilan Öngörur, Andreas Fernandez, Isabella Claesson, Victoria Holgersson
Juryns motivering: Priset går till en film som begåvat och med teknisk skicklighet använder det visuella berättandets möjligheter. Filmen lyckas genom huvudpersonens vardagsdilemma fånga något specifikt personligt och samtidigt lyfta det till något större allmängiltigt som vi alla kan förstå och känna igen oss i. Kombinera detta med en underfundigt skruvad humor och en välspelad huvudroll så har filmskaparna fått juryn på fall.

Hedersomnämnande: En clowns lycka, Mikaela Stenström
Juryns motivering: En berättelse som visar att man inte behöver se världen i svart eller vitt, som är tankeväckande och som inger hopp. Utan dialog lyckas filmen förmedla en tydlig känsla, bildberättandet är väl genomtänkt och tekniskt välgjort.